Friday, September 9, 2011

Dukacita Menghapuskan Dosa

Rasulullah s.a.w. bersabda "Apabila seorang hamba terlalu banyak dosanya dan tidak ada amalan untuk menghapuskan dosa-dosanya, Allah akan melibatkannya dengan kedukacitaan untuk menghapuskan dosa-dosanya" (Riwayat Ahmad dari Aisyah r.a.)

Jikalau seorang hamba melakukan amalan kebaikan, ia akan menjadi menghapuskan dosa-dosa kecilnya. Tetapi jika dosanya telah terlalu banyak dan dia tidak melakukan sesuatu untuk menghapuskan dosanya, maka Allah akan menimpakan sesuatu yang mendukacitakan atau merungsingkannya untuk menghapuskan dosanya. Misalnya anak dan isterinya demam demam, tayar keretanya pancit, keretanya rosak dan sebagainya.

Dari Abu Said Al-Khudri dan Abu Hurairah r.a. "Seorang Muslim itu tidak ditimpa sesuatu dari keletihan, penyakit, masaalah (kebingungan), kesedihan (kerana kehilangan sesuatu), kesengsaraan dan duka cita sehinggakan (kepada) duri yang menusuknya (menyakitnya), kecuali Allah menghapuskan (mengampunkan) dengan sebabnya sebahagian daripada dosa-dosanya" (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Mana-mana Muslim yang sakit atau terkena sesuatu musibah digugurkan dosa seperti pokok kayu gugur daunnya di musim luruh. (Riwayat Bukhari Muslim dari Ibnu Mas'ud)

"Bila aku (Allah) mengenakan satu musibah ke atas hambanya samada ke atas badannya, hartanya, anaknya dan disambut dengan baik, aku malu hendak tegakkan timbangan amalannya" (Riwayat Muslim, Hadis qudsi sahih)

Orang yang sakit lama dan diterimanya dengan redha, maka diampun dosanya kecuali dosa dengan manusia. Segala musibah ada pampasannya kerana ia datang dari Allah (takdir). Ada pampasan sehingga habis segala dosa.

Walaupun orang yang kena musibah itu hamba Allah, Allah berhak melakukan apa sahaja ke atas hambanya, namun Allah malu hendak menimbang amalan hambanya yang sabar dengan musibahnya di hari kiamat. Musibah itu menyedarkan manusia tentang kesalahannya supaya dia insaf dan "reverse" kesalahannya.

No comments:

Post a Comment